Previous in Thread |
Next in Thread |
Varapuheenjohtaja Minna Paanajärven ja puheenjohtaja Hakalan aloitteet tulee liittää pöytäkirjaan. Samoin esityslistalla tulee näkyä asian aiempi käsittely; esim. kaupunginsuunnittelulautakunta on hyväksynyt tilojen rakentamisen mahdollistavat kaavamuutokset. Ympäristö- ja teknisen toimen edustajat ovat osallistuneet hankkeen valmisteluun Asuntosäätiön vetämässä työryhmässä. Asia on tulossa myönteisessä hengessä kiinteistölautakunnan käsittelyyn.
Lautakunta toteaa, että Hakalan rahoitusta koskevaa esitystä ei ole selvitetty ja palauttaa asian tältä osin uudelleen valmisteluun seuraavaan kokoukseen. Espoonlahden alueneuvottelukunta on esittänyt, että tulee perustaa tasetili, jolla Y-tonttien käyttötarkoituksen muutoksesta asuntotuotantoon kaupungille tulevat varat ohjataan kirjaston ja kulttuuritilojen käyttökuluihin. Vastaavia ennakkotapauksia löytyy Espoosta.
Lautakunta tukee Espoonlahden aluekirjaston ja kulttuuritilojen rakentamista samassa yhteydessä kun Citycon Oy laajentaa Lippulaivaa. Ratkaisu on huomattavasti halvempi kuin oman erillisen rakennuksen rakentaminen kauemmaksi Lippulaivasta. Investointibudjetin käsittelyn yhteydessä viime vuonna Lautakunnalle kerrottiin, että tilat eivät ole investointibudjetissa, koska tilat ovat vuokratilaa. Alueneuvottelukunta ja paikalliset asuin- ja poliittiset yhteisöt kannattavat kaupungin omistamia osaketiloja. Valmistelu tulee suorittaa tältä pohjalta.
Esittelyn mukaan käsiteltävänä oleva tilahanke ei sisälly vuosien 2006-2008 taloussuunnitelmaan. Aiemmin lautakunta on päättänyt vain vuoden 2007 taloussuunnitelmasta. Vuoden 2008 toimintaympäristön muutokset ovat käsittelyssä vasta tässä lautakunnan kokouksessa.
Kaupunginhallituksen päättämä ja voimassaoleva Espoon kirjastovision 2000 sitoo lautakuntaa. Vision mukaan kaupungin joka suuralueella tulee olla aluekirjasto. Päätös sitoo myös virkamiehiä.
Espoon vision mukaan Espoo on kulttuurin erityisosaaja.. Tämä edellyttää, että joka suuralueella on edes jonkinlaiset kulttuuritilat. Espoonlahdessa on vireää asukaslähtöistä kulttuuritoimintaa.
Hanke on PPP-projekti (public, private, people) puhtaimmillaan. Hankkeen valmistelu-ryhmässä on ollut koko prosessin ajan Ympäristö- ja teknisen sekä Sivistystoimen ja kulttuurin edustukset sekä omistajan Cityconin ja suunnittelijan edustajat. Asuntosäätiö on toiminut puheenjohtajana. Espoonlahden suurimmat asukasjärjestöt ja alueneuvottelukunta ovat edistäneet hanketta.
Päätös: Päätösesityksen kohdat 1 ja 2 poistetaan:
Päätös: Kulttuurilautakunta
1. esittää, että hankesuunnittelu aloitetaan välittömästi ja hanke toteutetaan yhteensovittaen kaupungin toimenpiteet ostoskeskus Lippulaivan laajennusaikatauluun, niin että hanke on valmis vuonna 2008,
2. toteaa, että Espoonlahden kulttuuritalo ja aluekirjastohankkeen toteuttaminen vaativat kaupungilta lisäresursointia (esim tasetili Y-tonttien käyttötarkoituksen muutoksesta), joten asian ratkaisu on tehtävä kaupunginvaltuustotasolla.
3. Lisäksi Keski-Espoon kirjastohanke, johon siihenkään ei ole vielä taloussuunnitelmakehyksessä määrärahoja, on tärkeysjärjestyksessä ennen Espoonlahden hanketta.
|