Previous in Thread |
Next in Thread |
History |
Joukkoliikenne kasvuun Espoossa!
Pääkaupunkiseudun ihmisten, ympäristön ja liikennejärjestelmän toimivuuden kannalta on keskeistä löytää keinoja, joilla joukkoliikenteen matkustajien määrä saadaan selvään kasvuun ja hillitä tiet täyttävää autoistumista.
Espoossa on syntynyt poliittinen tahtotila joukkoliikenteen kehittämiseen: Metro tulee Espooseen! Päätös on tärkeä osa tulevaisuuden parempaa joukkoliikennejärjestelmää yhdessä muiden keskeisten hankkeiden kanssa.
Metro valmistuu vasta vuosien kuluttua ja sillä aikaa autojen tungos Espoossa kasvaa sietämättömäksi jos joukkoliikenteestä ei kehitetä houkuttelevaa vaihtoehtoa. Jokavuotiset joukkoliikenteen lippujen hinnankorostukset vähentävät joukkoliikenteen suosiota ja matkustajien määrä ei kasva toivotulla tavalla.
Aloitteessaan sosiaalidemokraatit ehdottavat että joukkoliikenteen lippujen hinnankorotuksista luovuttaisiin useammaksi vuodeksi. Näin tulisi mitatuksi lippujen hinnan vaikutus matkustajien määrään – jos se kasvaa, lisääntyvät myös tulot. Säästöä olisi saatavissa myös yhtenäistämällä pääkaupunkiseudun liikennesuunnittelu, mihin pääkaupunkiseudun neuvottelukunta onkin pyrkimässä.
Espoon kaupunginhallitus on tänä syksynä antamassaan lausunnossa todennut mm:
– Espoo on huolestunut lippuhintojen kehityksestä ja sen vaikutuksista joukkoliikenteen käyttöasteeseen: vaikka Espoo syksyllä 2005 palvelu- ja rahoitussuunnitelma-lausunnossaan kehotti YTV:tä joukkoliikenteen kilpailukyvyn säilyttämiseksi selvittämään mahdollisuudet tulevina vuosina kattaa nousevia kustannuksia muulla tavoin kuin korottamalla lippujen hintoja, YTV esittää viime vuoden tapaan Espoon joukkoliikenteeseen muita kuntia isompaa hintojen korotusta.
Valtuustoaloitteessaan 9.10. sosiaalidemokraatit esittivät vähintään kolmen vuoden kokeilujaksoa niin että olisi mahdollisuus aidosti tutkia lippujen hinnan vaikutusta matkustajamääriin.
|