Antero Kivi writes:
Oliko kyseessä vain hieno idea, vai onko tuota jo yritetty? Mikä taho voisi muuten tehdä k.o. käräytyksen? Yritykset, yhteisöt, yksityishenkilöt... kuka tahansa? Luulisi ainakin jonkun ympäristöjärjestön olevan halukas.
Siitä ei toimittaja enempää selittänyt, mutta vakuutusyhtiöllä on taloudellinen kytkentä laivaan, ja laiva on sitoutunut vakuutusehtoihin mukaanlukien jäävahvuus. Vakuutusyhtiöllä on myös taloudellinen riski paatista, joten luulisi asian kiinnostavan. Vakuutusyhtiö tai -yhtiöryhmä voi teoriassa tyssätä matkan, luki aamulla lehdessä.
Ympäristöjärjestöillä ei ole minkään maailman juridisia tai muitakaan valtuuksia sekaantua asiaan. Venäläiset ilmeisesti nauraisivat niille. Järjestöjen kiinnostusta ja intoa en epäile.
Nythän tosin näyttää siltä, että kreikkalaisvarustamo soveltaa ns. elastista viestintäpolitiikkaa, eli eilen sanottiin matkaa viimeiseksi, tänään ei haluttu kommentoida, mutta venäläinen uutistoimisto ilmoitti, että neljä reissua tulee vielä, sisaraluskin mukaan seilaamaan.
Ja "eihän se alus puske sitä jäätä, se tulee jäänmurtajan perässä", kuten varustamon piällysmies opettavaisesti sanoi haastattelussa, joten nukutaan toki kaikki rauhassa. Kyllä venäläinen hallihtee laivatekniikan, vaikka plootua vähän telakoilla säästääkin?
+Mikko-
|