Seuraavassa muutamia ensikommentteja EU:n
perustuslakia valmistelevan konventin
puheenjohtajiston eilen valmistamaan
esitykseen EU:n perustuslaiksi. Asia tulee ensi
perjantaina konventin käsittelyyn.
Terv. Esko Seppänen
Presidium, samoin kuin koko konventtikin, on
kansanvallan näkökulmasta epäedustava.
Puheenjohtajistossa ei ole ollut lainkaan esimerkiksi
Suomen edustajaa. Sen sijaan kaikilla suurilla mailla
on ollut edustajansa, ja he ovat laatineet suuria
maita suosivan esityksen.
Päätöksenteossa siirrytään yleisesti määräenemmistöön.
Se merkitsee, että jäsenmaat menettävät
veto-oikeutensa itselleen elintärkeissä asioissa.
Veto-oikeus jää kuitenkin isoille maille, jotka
toimivat yhdessä. Kun se on mailla, joissa on yhteensä
40 % EU:n asukkaista, tämä merkitsee sitä, että kolme
suurinta maata voivat yhdessä estää minkä tahansa
päätöksen synnyn vastoin 22 muun jäsenmaan kantaa.
Institutionaalisia artikloja ei ole lainkaan muutettu
siitä, missä muodossa ne on jo esitelty julkisuudessa.
Sen mukaan EU:lle on tulossa neuvoston puheenjohtaja,
jota eräillä kielillä kutsutaan presidentiksi, ja oman
ulkopolitiikan ulkoministeri. Komissioon tulee 15
komissaaria, eivätkä kaikki jäsenmaat saa näin ollen
edustajaansa komission jäseneksi. Ne maat, jotka
saavat, eivät voi itse valita komissaariaan.
Europarlamentin jäsenlukua supistetaan pienten maiden
tappioksi.
EU:n perustuslain sanotaan edelleen olevan ylempi kuin
kansallinen lainsäädäntö. Tekstiin otetaan maininta
EU:n tuomioistuimesta, josta tulee eräänlainen
perustuslakituomioistuin. Se lisää EU-lakien
ylikansallista luonnetta. EU:n liittovaltioluonnetta
lisää kaikkinainen lainsäädäntömenettelyjen
yhteisöllistäminen eli ylikansallistaminen.
Tärkein muutos, jolla halutaan vaikuttaa yleisiin
mielikuviin, on se, että sana “liittovaltio” on
poistettu ensimmäisestä artiklasta. Se on korvattu
“yhteisömetodilla” ja “yhä läheisemmällä liitolla”.
Muutos on kosmeettinen, koska se ei vaikuta
perustuslakiluonnoksen muuhun sisältöön. Itse asiassa
yhteisömetodi on nimenmaan liittovaltiometodi, jolla
luodaan uutta vahvaa keskusvaltaa vahvan komission
nimikkeellä.
Yhteisömetodista poiketaan, kun yhteinen ulko-,
turvallisuus- ja puolustuspolitiikka esitetään
säilytettäväksi jäsenmaiden toimivallassa. Siinä
yleinen päätöksentekometodi on yksimielisyys - johon
säädetään kyllä poikkeuksia. Niistä merkittävin on se,
että yksimielisyydestä luovutaan, jos jokin esitys on
EU:n ulkoministerin ja komission yhteinen aloite.
Suomen näkökulmasta ongelmallisimman asian muodostavat
perustuslakiin liitettävät julistukset, joiden
sanamuoto päätetään vasta hallitusten välisessä
konferenssissa. On vaara, että EU:n Nato-maat ottavat
tällaisella julistuksella EU:n perustuslain yhteyteen
ns. keskinäisen puolustuksen klausuulin. Se tekisi
EU:sta sotilasliiton. Jos Suomi menee mukaan
sellaiseen julistukseen, Suomi liittoutuu. Se on myös
Suomen tie Natoon.
Suomen pitäisi myötäillä omaa kansalaismielipidettämme
ja pitää Suomi liittoutumattomana maana myös
liittovaltioitavassa EU:ssa. Uusi perustuslaki
säilyttää sen mahdollisuuden. On toimittava toisin
kuin johtavat SDP:n EU-toimitsijat (Lipponen,
Liikanen) neuvovat hallitusvallan ulkopuolelta Suomea
tekemään.
Kaiken kaikkiaan muutokset ovat niin suuria, että
perustuslain hyväksymisestä olisi järjestettävä
kansanäänestys. Kun se EU, johon liityttiin
kansaäänestyksellä. lakkaa olemasta olemassa uuden
perustuslain myötä, sitä liittovaltiollisempaan uuteen
EU:hun liittymiselle ei saada legitimiteettiä ilman
uutta kansanäänestystä.
Toivoisin kannanottoja kysmykseen, kansanäänestys vai ei.
|