Byrokratian kukkanen 25.2.15
Espoo väittää hallintoaan tehokkaaksi, asiakasystävälliseksi ja byrokratiavapaaksi. Olen eri mieltä.
Saimme kahden päivän sisällä 8 kirjettä Omnialta Työväenopiston kursseista, jotka olivat alkaneet kaksi kuukautta sitten. Jokaisessa kirjeessä oli kaksi sivua, lasku ja toisella sivulla oli vain yhteystiedot, jotka olisivat mahtuneen yhdelle sivulle.
Tehokas, asiakasystävällinen ja byrokratiavapaa olisi menettely, jossa meidän pitäisi maksaa vain yksi maksu, johon olisi summattu kaikki kurssimme. Nyt pitää maksaa erikseen 8 laskua. Järjetöntä! E-laskumahdollisuudesta ei ole puhettakaan.
Espoon Työväenopistossa on vuosittain 50 000 kävijää ja 3000 kurssia, joten useimmilla asiakkailla on useampi kurssi ja siten monta laskua. Oletetaanpa esimerkin vuoksi, että työväenopiston kävijällä on keskimäärin 3 kurssia. Kun kävijöitä on vuositasolla 50 000 (useimmat käyvät koko lukuvuoden) lähetetään heille kahteen otteeseen syksyllä ja keväällä yhteensä 300 000 laskua, kun selvittäisiin 100 000 laskulla. Jos lasku maksaa monistuksineen, postituksineen jne töineen esim. 80 p, tuhlaa Omnia asukkaiden varoja 160 000 € (240 000 € jos kursseja 4 kpl/kävijä kuten meillä). Tuolla rahalla saisi monta uutta kurssia.
Ja kuka tämän byrokratian maksaa ja kuka siitä kärsii: työväenopiston käyttäjät. Kaupungin johdon väitteet tiukasta talouskurista eivät oikein vakuuta. Isot virrat alkavat pienistä puroista – jos niin halutaan. Mutta kun aina on tehty näin. Em laskutoimitus ei olisi kovin monimutkaunen - virkamiehellekään. Ja jos väitetään, ettei esittämäni ole teknisesti mahdollista, niin miten yksityinen sektori pystyy toimimaan niin, että useasta samanaikaisesta ostoksesta tulee vain yksi lasku?
Juhani Hakala
|