Previous in Thread |
Next in Thread |
History |
Jukka Kivi kirjoittaa:
Tämänpäiväisessä Kauppalehdessä väitellään siitä, pitäisikö mainonta kirjata taseeseen vai ei. Asia on tullut esille mm. Saunalahden mainonnan yhteydessä, kun yritys kirjaa jo tehdyn mainonnan taseen puolelle ja saa näin järjestetyksi tulostaan. Mielenkiintoinen kysymys on, että paljonko brändillä voi olla arvoa.
Ilmeisesti "brändille" on (tilinpäätökseen kuuluvaa varovaisuuden periaatetta noudattaen) laadittu tuottoarvolaskelma, johon taseeseen siirretty summa perustuu ja joka osoittaa, että kuluista on odotettavissa tuottoa useamman kuin kolmen seuraavan vuoden aikana.
Kyllähän tuolla tavoin tulosta saa tietenkin kohennettua, mutta kohentaminen on lähinnä "kosmeettista". Kirjauksen avulla saatu tulonlisäys ei (muistaakseni) kuulu yrityksen voitonjakokelpoisiin varoihin. Korjatkaa jos olen väärässä....
|