Jukka Kivi kirjoittaa:
Suomessa etsitään keinoja hallita alkoholin tuontia. Alkoholin tuonnin mahdollisuus EU-maista laajenee. Erityisesti ensi vappuna on odotettavissa paineita Viron suunnasta. Ilmoitusvelvollisuutta tullille kaavaillaan hyvin suurille henkilökohtaisille tuontimäärille. Esimerkiksi rekkalastillinen alkoholia herättää kysymyksen, että onko lasti varmasti tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön.
Suomen tiukan viinamainonnan rajoja aletaan varmaankin myös koetella. Oikeusministeriössä valmistellaan lakiuudistusta, jolla yli 22-prosenttisten juomien kielletystä mainonnasta tulee rikos. Tällä hetkellä väkevien mainostaminen muualla kuin ravintolan sisällä on alkoholirikkomus, josta äärimmillään voi seurata elinkeinoluvan menetys.
Ehdotuksen mukaan markkinointirikoksesta voidaan tuomita enimmillään 850.000 € yhteisösakko. Tämä on erittäin tehokas keino, sillä sakon määräämiseksi ei tarvitse todistaa kuka on rikoksen tehnyt. Riittää, että tekijänä on jokin organisaatio.
Jukka Kivi
Kun hinta laskee ja saatavuus paranee, kulutuskin nousee. Mainonnan väheneminen tuskin vähentää ongelmakäyttäjien kulutusta.
Kasvava tuonti tuo varmasti mielenkiintoisen ilmiön. Matkailuautoihin kytketään perävaunuja. Saattaapa joku perustaa sivukylälle alkon kilpailijankin.
Minua huolestuttaa kuitenkin eniten oluen ja urheilun pyhä liitto. Suomalainen liigakiekko pyörii oluen voimalla ja niin pientä urheilukisaa ei kohta Suomessa järjestetäkään, etteikö tapahtumassa olisi mukana olutkarsinat muovituoppeineen.
Ihmettelenkin enemmän niitä ihmisiä, jotka ihmettelevät nuorison juomakäyttäytymistä. Mallia annetaan joka päivä tuutin täydeltä.
Urpo Lehtimäki
|