VESIELÄMYS
Hartwallin vesipullon "keskiakselinsa suhteen eri vaiheissa olevien aaltokuvioiden" on määrä antaa aisteillemme lorisevia ärsykkeitä.
Niin murtuu vanha kulttuuri. Suomalaiset ovat perinteisesti juoneet kivennäisvetensä hapolla. Mitä kovempi pihinä sen parempi. Eihän se ole juomista eikä mitään ellei silmistä nouse vesi ja kurkusta röyhtäys. Vaan ei enää. Janon sammuttamista lanseerataan yhä tarmokkaammin osaksi modernia menevää meininkiä. Pullo on siis signaali.
”Ihmiset kaipaavat eri tilanteissa vaihtelua, elämyksiä. Mieltymykset ja merkkitietoisuus lisääntyvät, kuluttajat katsovat ja tietävät mitä haluavat”, sanoo tuotepäällikkö Ann-Mari Korhonen Hartwallilta eikä puhu vaatteista vaan vesistä. Niiden osalta trendi on vääjäämätön. Suomalaiset seuraavat sivistyskansoja ja siirtyvät valmiiksi pullotettuihin ja miedompiin – tai siis hapottomiin.
Viimeisen kymmenen vuoden aikana kraanatuote on ollut out-listalla jatkuvassa nousussa samalla kun pullotettujen vesien markkinat ovat kaksinkertaistuneet. Viime vuonna kasvu oli kuusi prosenttia. Hiilihapottomien, niin sanottujen still-vesien osuus pullotetuista on ollut vain kolmetoista prosenttia, mutta nyt niiden siivun uskotaan ja toivotaan paisuvan.
Tätä varten on luotu uusi tyyni vaihtoehto: Hartwall Novelle Lähdevesi. Tai ei varsinaisesti luotu, sillä lähteestähän se tulee – suoraan Karijoen harjusta ja sellaisena kuin suomalaiset haluavat, suolattomana ja mauttomana. Vesiinsä suomalaiset uskovat enemmän kuin Nokiaan. Kotimaisten markkinaosuus pullovesistä on 95 prosenttia.
Kun kyseessä on tuote, jonka sisältöä ei ole tarvinnut, tai voinut, designata, niin sitten on ollut tehtävä vetävät kuoret. Tavoitteena on ollut suunnitella ”tyylikäs, muista vesistä erottuva pakkaus, joka sopii hyvin sekä sporttipulloksi, käsilaukkuun että tyylikkääseenkin ravintolaan viinilasin rinnalle”, kuten markkinajohtaja Hartwallin tiedote asian muotoilee.
”Janon sammuttamisen ohella on tärkeää miltä pakkaus tuntuu kädessä”, sanoo Ann-Mari Korhonen.
Asialle laitettiin muotoilija Christian Mäkelä mainostoimisto Baarista. Mukaansa hän sai tukun määreitä: kevyt, selkeä, tyylikäs, ajaton, erottuva, raikas, viileä, uudistuva, puhdas… ergonomian ohella tavoitteeksi tuli vangita vedelle tyypillisiä olomuotoja, valon ja varjon vaihtelua ja virtausta.
Ei aivan helppoa. Mäkelän mukaan ratkaisut löytyivät vedelle ominaisista valontaittokertoimista, joita hyödynnettiin pullon muotoilussa. Tuloksena on suunnittelijan mukaan ”lasimainen ja elävä pinta”, jonka pitäisi heijastaa ympäristöään eri tavalla vuorokauden aikojen ja paikkojen mukaan.
Myös ratkaisua virtauksen illuusioon etsittiin muodosta. ”Sini-aaltomaisen, ympyräksi sulkeutuvan perusteeman” ja ”keskiakselinsa suhteen eri vaiheissa olevien aaltokuvioiden” on määrä antaa aisteillemme lorisevia ärsykkeitä.
Rautalankamallien, animaatioiden, simulaatioiden ja useiden vaihtoehtojen jälkeen se on siinä, 0,5-litrainen design-pullo. ”Olihan siinä hirveä homma”, toteaa Mäkelä ja korkkaa kirkasta.
Teksti Pekka Vänttinen
Toukokuu 2004
Bisness.fi
|