Previous in Thread |
Next in Thread |
History |
Â
Kaupunkisuunnittelulautakunta käsitteli 5.5. Tapiolan suunnittelun lähtökohtia ja eräitä kaavahankkeita. Alla Tapiolan kehittämisprojektin johtajan Antti Mäkisen laatima yhteenveto Tapiolan keskuksen uudistamisen pääkohdista.
Â
Lisää materiaalia löytyy mm. KSL:n esityslistasta
Â
Avoin Espoo sivuilta
Â
ja Länsimetron sivuilta
Â
terv  Pekka Vaara
Â
--------------------
Tapiolan keskuksen uudistamisen pääkohdat
Yleinen periaate:
Tapiola oli syntyessään modernin puutarhakaupungin korkealaatuinen esimerkki. Tapiolan keskuksen ensimmäiset 1950- ja 1960-luvuilla rakennetut osat Tapionraitin varrella muodostavat edelleen arvostetun rakennustaiteellisen kokonaisuuden. Tämän alkuperäisen keskuksen eteläpuolelle toteutetut korttelit uudistetaan nyt metron myötä samaan korkeaan tasoon kuin alkuperäinen Tapiolan keskus.
Keskeiset teemat:
•   Joukkoliikenteen olosuhteet ja toimintaedellytykset paranevat
•   Kevyen liikenteen reitit ja jalankulkuolosuhteet lisääntyvät ja paranevat
•   Liike- ja palvelutilat lisääntyvät ja monipuolistuvat
•   Asuntoja tulee lisää
•   Pysäkà ¶intitilat paranevat ja muuttuvat helppokäyttöisemmiksi
•   Liike- ja palvelutiloille tulee nykyaikaiset huoltotilat
•   Kaupunkikuva kohenee
•   Keskus toimii ja palvelee asiakkaitaan koko uudistustyön ajan
•   Keskuksen hallitusta kokonaissuunnittelusta (viitesuunnitelma) on vastannut Arkkit.tsto HKP Oy.
Pääkohdat:
1. Metroasema
Metroasema tulee Merituulentien alapuolelle. Metroasema räätälöidään Tapiolan keskukseen. Ratkaisussa asemahalliin laituritason yläpuolelle tulee taso, uusi kaupunkitila, josta pääsee joustavasti eri puolille keskusta ja myös kalliopysäköintilaitokseen. Metroasema kytkee keskuksen etelä- ja pohjoispuoliset osat tiiviiksi kokonaisuudeksi. Metron sisäänkäyntien tuntumaan tulee runsaasti parkkitiloja polkupyörille.
2. Merituulentien alentaminen ja liityntäbussiterminaali
Merituulentien nykyinen taso muutetaan kävelyalueeksi ja liiketiloiksi. Uudistettava Merituulentie kulkee tämän tason ali. Tapiolan keskuksen eteläiset ja pohjoiset osat yhdistyvät esteettömäksi kokonaisuudeksi ja kaupunkirakenne tiivistyy metroaseman välittömässä läheisyydessä.
Uudistetulle Merituulentielle liikerakennusten alapuolelle rakennetaan liityntäbussiterminaali, josta on liukuporras- ja hissiyhteydet metroasemalle. Odotustilat on erotettu laitureista lasiseinin ja -ovin, jotka aukaistaan vasta, kun linja-auto tulee laituriinsa.
3. Liiketilat lisääntyvät ja monipuolistuvat
Liike- ja palvelutilat keskittyvät Merituulentien tuntumaan neljälle tasolle. Uusia liiketiloja tulee erityisesti nykyiselle Merituulentien tasolle (taso +7), mutta myös merkittävästi nykyiselle kävelytasolle +12 ja sen yläpuoliselle tasolle +17. Jossain määrin uusia liiketiloja tulee myös terminaalitasolle +1.
Keskeisissä osissa liikekiinteistöt yhdistetään lasikatteisilla käytävillä (galleriat). Merkittävimmät galleria-a lueet ovat uusi pohjois-eteläsuuntainen galleriakäytävä nykyisen Kirjokannen kohdalle (Galleria I). Länsituulentie muutetaan galleriakäytäväksi (Galleria II).
Tapiolan keskuksessa on laajempia tavarataloja ja erikoisliikkeitä sekä palveluja.
Tapiolan keskuksessa on jatkossakin julkisia ulkotiloja, joissa on perinteinen pikkukaupunkitunnelma.
4. Kävelijöiden ja pyöräilijöiden alueet laajenevat ja paranevat
Tapiolan keskus muuttuu aikaisempaa jalankulku- ja pyöräily-ystävällisemmäksi. Erityisesti tähän vaikuttaa Merituulentien painaminen liiketilojen alapuolelle. Nykyisestä Merituulentien alueesta ja Länsituulentien alueesta (taso +7) muodostuu uusi yhtenäinen maanpinnan tasoon yhtyvä jalankulkutaso perinteisen jalankulkutason (taso +12) lisäksi.
Lisäksi keskuksen itäreunaan toteutetaan kaupunkirakenteellisesti ja –kuvallisesti merkittävä pohjois-eteläsuuntainen kevyen liikenteen vyöhyke Kulttuuriakseli, josta muodostuu yksi uudistetun Tap iolan keskuksen kohokohta.
5. Lisää asuntoja
Tapiolan keskukseen on tulossa runsaasti uusia asuntoja. Asuntojen määrä on kohoamassa nykyisestä noin 300:sta yli 1000:een. Tapiola on jatkuvasti haluttu asuinalue ja Tapiolan palvelujen kehittämisen kannalta uudet asunnot ovat välttämättömiä. Uusia asuntoja saadaan, kun nykyisin vajaasti rakennetuilta tonteilta puretaan rakennuksia pois ja tilalle rakennetaan tehokkaampia kokonaisuuksia.
6. Keskuspysäköinti (kalliopysäköinti) ja Tapionaukion pysäköintilaitos
Keskuksen alapuolelle kallioon louhitaan ensivaiheessa pysäköintilaitos noin 1500 autolle. Laitos on myöhemmin laajennettavissa noin 3000 auton laitokseksi. Ajoyhteydet tulevat Etelätuulentieltä ja Leimuniityltä. Kiinteistöjen kellareissa olevia pysäköintitiloja muutetaan muuhun käyttöön. Kalliopysäköintilaitoksesta on suora yhteys metroasemahalliin, josta on puolestaan suorat yhteydet eri puolille keskusta.
Osana keskitettyä pysäkà ¶intijärjestelmää Tapionaukion alapuolelle rakennetaan noin 300 auton pysäköintilaitos, joka on samassa tasossa bussiterminaalin kanssa. Pysäköintilaitoksesta on suora yhteys terminaalitasolle.
7. Keskushuolto
Kalliopysäköintilaitoksen yhteyteen suunnitellaan keskushuolto, jonka kautta tärkeimmät tavaratalot ja suurimmat liikkeet voidaan huoltaa. Keskushuollon kautta hoidetaan myös jätteiden kerääminen ja lajittelu. Myös asuinrakennukset voidaan liittää keskushuoltoon.
8. Merituulentien uusi liike-asuinrakennus
Tapiolan keskuksen uudistaminen tulee erityisesti näkymään Merituulentien yläpuolelle kaavaillussa liike- ja asuinrakennuskokonaisuudessa, joka on Tapiola-yhtiöiden tilaama ja arkkitehti Antti-Matti Siikalan (Arkkit.tsto SARC Oy) suunnittelema. Rakennus korvaa yhden nykyisen jo vanhentuneen liikerakennuksen. Uudessa rakennuskokonaisuudessa on neljä liikekerrosta. Niiden päälle tulee kahdeksan asuinrakennusta viherpihoineen. Rakennukset jäävät se lvästi Tapiolan keskuksen perinteistä symbolia Keskustornia matalammiksi.
9. Vesiputoustalon edustalle uusi rakennuspaikka
Vesiputoustalon edustalle nykyisen vesialtaan kohdalle suunnitellaan teatteri-kongressihotellikokonaisuus. Vesiputoustalon ja teatteri/kongressihotelli-kokonaisuuden väliin luodaan nykyistä tiiviimpi aukiotila.
10. Tapiolanympyrä ja Tapionaukio uudistetaan
Tapiolan keskuksen alkuperäiseen suunnitelmaan kuulunut liikenneympyrä palautetaan Leimuniitylle. Liikenneympyrän nimeksi tulee Tapiolanympyrä. Leimuniitylle palautetaan alkuperäinen kukkaloisto.
Tapionaukio rakennetaan uudestaan, koska sen alle rakennetaan Tapionaukion pysäköintilaitos. Tapionaukio suunnitellaan ja rakennetaan alkuperäisten ratkaisujen pohjalta.
Näin Tapiolanympyrästä ja Tapionaukiosta saadaan jälleen luotua alkuperäiseen loistoonsa toteutettu maisemakokonaisuus, joka on ollut Tapiolan arvostetuinta osaa alueen syntymästä lähtien.
| ||