Previous in Thread

Next in Thread

History
 
 Muistutus Espoon eteläosien yleiskaavaehdotuksesta 29.12.2006Postmark
Home • Espoo • Espoo Keskustelut • Kaavakeskustelut • Arkisto • Muistutus Espoon eteläosien yleiskaavaehdotuksesta 29.12.2006
 
From:Tuesday, March 20, 2007 12:31 PM +0200
Subject:Muistutus Espoon eteläosien yleiskaavaehdotuksesta 29.12.2006 
To:
Espoonlahden Demarit ry
Puheenjohtaja Jukka Kivi
Alakartanontie 2 A 9
02320 Espoo


Espoon kaupunki
Teknisen ja ympäristötoimen kirjaamo
PL 4, 02070 ESPOON KAUPUNKI


Muistutus Espoon eteläosien yleiskaavaehdotuksesta 29.12.2006

Kiitämme hyvästä työstä ja sekä asukkaiden että yhteisöjen mielipiteitten huomioimisesta. Kannanottomme on laadittu mm. osallistumalla Suur-Espoonlahden kaupunginosayhdistysten ja alueneuvottelukunnan kaavatilaisuuksiin sekä painottaen yhdistyksemme näkemyksen mukaan suur-alueen asukkaiden tarpeita.

Espoonlahden Demarit ry:n mielestä seuraavia asioita on vielä tarkistettava.

Keskeisin ongelma on, että yleiskaavassa ei mielestämme ole toteutettu tarpeeksi kestävän kehityksen periaatetta. Alueelle on sijoitettu liikaa uusia asuntoja ja liian vähän uusia työpaikkoja. Tämä merkitsee, että puolet työvoimasta joutuu aamuin illoin liikkumaan ruuhka-aikana muille suuralueille tai naapurikaupunkeihin töihin. Työpaikkaomavaraisuus on mielestämme nostettava 75%:iin lisäämällä työpaikkoja ja vähentämällä asukasmäärään kasvutavoitetta. Alueen viher- ja virkistysalueita on myös pienennetty liikaa alueen asukkaiden ja alueiden käyttäjien määrään nähden. Ekologisten käytävien säilyttäminen Keskuspuiston ja rannikon välillä on tärkeää, nyt näyttää siltä että tällaisia yhteyksiä on ehdotuksessa kavennettu ja jopa katkaistu.


Seuraavassa esittelemme muutoskohteet ja niiden perustelut:

 1. Merivalkaman päähän ja Meritorin edustalle suunniteltu pienvenesatama-alue
 2. Kivenlahdentien, Maininkitien ja Espoonlahdenranta -tien kolmio TP-alueek
 3. Marinkallion A1 alue on merkittävä TP-alueeksi
  4. Suomenojan voimalaitoksen ja venesataman ympäristö
  5. Hanikan virkistysaluetta V ei saa pienentää, A2 -merkintä poistettava
  6. Sammalvuoren virkistysalueen V toteutuminen on turvattava
  7. Soukankallioille merkittyä A2-aluetta tulisi myös tarkistaa
 8. Suvisaaristo ja Soukanniemi
 9. Espoolaisten asumistoiveita olisi mielestämme kuultava
10. Alueiden soveltuvuus yleiskaavan mukaiseen käyttötarkoitukseen
11. Kaavamerkintöjen selkeys ja ohjaavuus


1. Merivalkaman päähän ja Meritorin edustalle suunniteltu pienvenesatama-alue

Mielestämme kaavaehdotuksessa mainittu, pienvenesatama-alue, jonka olisi määrä tulla Merivalkaman päähän ja Meritorin edustalle, tulisi haittaamaan ympäristöä ja asumisviihtyisyyttä, Halutaan, että saaristoveneen toiminta tulee turvatuksi jatkossakin Ala – Kivenlahdessa.

Kaavaehdotuksessa olevan satama-alueen vieressä, merenpoukamassa, on lasten ja lapsiperheiden paljon käyttämä uimaranta, Tyrskyranta. Jos tämän uimarannan viereen tulisi venesatama, uimarantaa ei voisi enää käyttää.

Talviaikaan meren jäällä on usein viikonloppuisin satoja hiihtäjiä ja kävelijöitä. Mikäli alueelle tulisi venesatama, merenjäällä ei voisi enää harrastaa liikuntaa.

Satama-alueesta tulisi haittaa myös Kivenlahden uimarannalle, koska alueen roskat kulkeutuisivat osittain myös uimarannalle virran mukana.

Satama-alue ei sovellu alueelle myöskään siksi, että se toisi Kivenlahteen lisää liikennettä. Alueella ei ole nykyisinkään tarpeeksi parkkipaikkoja, joita tarvittaisiin sataman myötä huomattavasti vielä enemmän.

Satama-aluetta ei tule rakentaa myöskään siksi, että satama aiheuttaisi meren äärellä asuville mm. meluhaittoja muiden haittojen lisäksi.

Espoonlahden Demarit ry muistuttaa myös, että Merivalkaman päädyn alueen merenpohja on noussut täyttömaan tekemisen vuoksi. Meren syvyys on vain muutama metri kivetyksen lähellä. Alueen saaminen satama-alueeksi sopivaksi vaatisi suuria toimenpiteitä, mikä ei ole taloudellista

2. Kivenlahdentien, Maininkitien ja Espoonlahdenranta -tien kolmio TP-alueeksi

Tämä alue on ollut aikaisemmissa Espoonlahden keskusta-alueen kehittämis-suunnitelmissa ”yrityspuistoalue”.

Jotta tämä käyttötarkoitus toteutuu, alue on merkittävä TP-alueeksi, koska C-K merkintä on liian moniselitteinen ja mahdollistaa selvästi toisenlaisenkin käytön. Vähittäiskaupan suuryksikkö voidaan tällekin paikalle sallia.  

 
3. Marinkallion A1 alue on merkittävä TP-alueeksi

Kerrostaloalue on merkitty lähelle Espoonlahden siltaa Länsiväylän viereen pahimmalle mahdolliselle melu- ja pienhiukkasalueelle. Espoonlahden Demarit ry  pitää paikkaa täysin sopimattoman alueena ihmisten kodeille. Alueesta ei ole esitetty luotettavaa selvitystä sen sopivuudesta asuinalueeksi.  Merkittävät viranomaistahot, kuten Uudenmaan tiepiiri ja Espoon ympäristölautakunta sekä ympäristösuojelupäällikkö ovat esittäneet kielteisen kannan hakkeeseen. Espoonlahden Demarit ry ei voi hyväksyä, että selvitykset lykätään rakennuslupavaiheeseen ja tärkeät kannanotot sivuutetaan. Alue sopii hyvin edustavaksi toimistoalueeksi, tai muihin liike-elämän tarpeisiin.


4. Suomenojan voimalaitoksen ja venesataman ympäristö on mielestämme muutettava seuraavasti

Asuinalueeksi merkitty A1 rajoittuu voimalaitoksen pienhiukkasten välittömälle laskeuma-alueelle sekä melualueelle eikä maaperän saastuneisuuden asteesta ole tutkimustietoa. Voimalaitoskompleksin teknis-taloudellinen käyttöikä on vielä pitkä. Esitämme voimalaitoksen naapuriksi työpaikka-aluetta merkinnällä TP.

Venesatama on merkittävä satama-alueeksi LS -merkinnällä nyt työn alla olevan asemakaavamuutoksen mukaisesti. A1 merkintä on huonosti selvitetty ja ennenaikainen.

Jätevedenpuhdistamon vara-altaasta on tullut tärkeä lintulampi. Ympäristöineen se on arvokas kosteikko ja lintujen pesimäalue. Se on merkittävä omaksi suojelualueeksi SL-merkinnällä


5. Hanikan virkistysaluetta V ei saa pienentää, A2 -merkintä poistettava

Hanikan luontopolun sekä kuntoradan ja hiihtoladun päälle on edelleen merkitty Tiivis ja matala –asuntoalue A2.  Virkistysalueen kaventaminen vähentäisi merkittävästi sen käytön mahdollisuuksia sekä kesäisin että talvisin. Tällä alueella on Soukan, Soukanniemen, Suvisaariston ja Kaitaan asukkaiden ainoa kaupungin ylläpitämä hiihtolatu, jonka pituus on 2,5 km. Jos aluetta kavennetaan, latu varmasti lyhentyy merkittävästi ja sen käytön mielekkyys kyseenalaistuu. Alueella on oltava noin 50 auton parkkipaikka luontopolun, kuntoradan, hiihtoladun ja uimarannan käyttäjiä varten.  Asuntorakentaminen haittaisi lisäksi viheralueen merellistä yhteenkuuluvuutta. Hanikan nykyinen virkistysalue V on säilytettävä ennallaan.


6. Sammalvuoren virkistysalueen V toteutuminen on turvattava

Jätevedenpuhdistamo Suomenojalla on päätetty lopettaa ja rakentaa uusi puhdistamo kallioon. Sijoituspaikkoja on etsitty Espoon eteläosista ja alustavasti sopiviksi on löytynyt 3, yksi näistä on Sammalvuori. Sammalvuori on suuren asunto- ja työpaikka-alueen ainoa laaja viheralueena säilynyt luonnonalue. Sen säilyminen viher- ja virkistysalueena tulee turvata vaikka jätevedenpuhdistamo sijoitettaisiin sen kallioon.


7. Soukankallioille merkittyä A2-aluetta tulisi myös tarkistaa

Alue tulisi rajata niin, että kallion korkeimmat kohdat jäävät virkistysalueelle V.


8. Suvisaaristo ja Soukanniemi

Alue on nyt ehdotuksessa rajattu pääosin erikseen ja merkitty raidoituksella sekä selityksellä: ”Alue, jolla Espoon eteläosien yleiskaava on oikeusvaikutukseton. Espoon eteläosien yleiskaava ei korvaa alueella olevia osayleiskaavoja.” Tämä siksi koska alueella on kaksi voimassa olevaa osayleiskaavaa.
Näin on hyvä tässä vaiheessa, mutta olisi tärkeää, että Soukanniemi-Suvisaariston vanhan osayleiskaavan tarkistus käynnistetään mahdollisimman pian. Nyt suoritetun yleiskaavatyön yhteydessä hankitut selvitykset (mm. Suvisaariston luontoselvitys) ja muu aineisto olisivat nyt ajan tasalla ja käyttävissä tämän osayleiskaavan tarkistukseen.


9. Espoolaisten asumistoiveita olisi mielestämme kuultava

Espoolaisista yli 80 % haluaa selvitysten mukaan asua pientaloissa. Kaupungin on toteutettava tätä toivetta myös kaavoituksessa. Soukan alueella ei ole olemassa sellaisia asemakaavoittamattomia paikkoja, joihin voisi luontevasti lisätä kerrostalorakentamista, joten asuntojen lisärakentaminen tulisi olla pientalovaltaista ja kyseisen alueen luonteelle soveltuvaa. Omakotialueilla rakennustehokkuuden tulee olla riittävän alhainen esim. 0,2, jotta alueen väljyys ja vehmaus säilyy. Paritaloa suurempia rakennusmassoja ei tule sijoittaa vanhoille pientaloalueille. Kaavoitetuilla pientaloalueilla on vielä rakentamismahdollisuuksia. Kaupungin tulisi edistää rakentamattomien tai vajaasti rakennettujen tonttien rakentamista, joilla on Espoossa hyvin huomattava varanto. Yhtenä keinona voisi olla esim. lupa sivuasunnon rakentamiseen. Näin voidaan vähentää rakentamispaineelta alueita, joilla on asukkaille tärkeitä muita arvoja, kuten liikunta ja luontoarvot.  Tämä sekä tonttikohtaisen asuntojen lukumäärärajoituksen poistaminen laajentaisi asuntojen kokojen hajontaa. Näin yhä useampi voisi asua toiveensa mukaisesti. Soukanniemeä tulee kehittää vanhan osayleiskaavan mukaisesti omakotialueena, ja sillä tulee noudattaa muiden vanhojen omakotialueiden periaatteita (0,2 tehokkuus, omakotitaloja, kunnallistekniikka rakennettava).


10. Alueiden soveltuvuus yleiskaavan mukaiseen käyttötarkoitukseen

Kaavanlaatijoilla, kaupunkisuunnittelulautakunnalla ja muilla päättäjillä tulee olla luotettavat ja tarpeeksi kattavat selvitykset ehdotetun ratkaisun toimivuudesta ja soveltuvuudesta ennen kuin päätökset alueiden kaavamerkinnöistä tehdään (esim. Marinkallio ja Suomenojan voimalan ympäristö venesatama).


11. Kaavamerkintöjen selkeys ja ohjaavuus

Koemme erittäin ongelmalliseksi esim. kaavamerkinnät C ja C-K. Selostuksessa on todettu, että C-alueelle saa osoittaa keskustaan soveltuvaa asumista sekä hallinto-, toimisto-, palvelu-, koulutus-, ja myymälätiloja. Jos C alue sitten asemakaavassa merkitään täysin asuinalueeksi, toteutuuko silloin yleiskaavoittajan ja päättäjien tahto?  



Maaliskuun 8 päivänä 2007

Espoonlahden Demarit ry