Tietotori – Osallistu ja vaikuta

Tietotori

Äänekoski - Keskustelut

Re: Rekan ja bussin törmäys

Tervehdys
Kysyisin Mikko Luodon mielipidettä seuraaviin mieltäni askarruttaviin kysymyksiin:
        1. Kun perävaunussa on kuorman paino huomattavasti suurempi kuin vetoautossa, niin eikö tästä               jo sinänsä synny riskitilanne. Henkilöautojen osaltahan tätä suhdetta ainakin säädellään normilla.
        2. Myös onnettomuuskuorma-autossa oli nopeuden rajoitin. Miten on, eikö silloin kun vetoauto on
            huomattavasti perävaunua kevyempi voi syntyä juuri alamäessä tai heti alamäen jälkeen tilanne,
            jossa auton nopeusrajoitin hidastaa vetoauton nopeutta, mutta korkean vauhdin saavuttanut   
            erittäin painava peräkärry pyrkii jatkamaan korkeammalla nopeudella ja alkaa näin työntämään
           vetoautoa. Kun vetoauton nopeusrajoitin kuitenkin jarruttaa edelleen vetoauton nopeutta ei yhdis-
           telmää voi oikaista vetoauton nopeutta lisäämällä, joten yhdistelmä pyrkii menemään " linkkuun "
           aivan kuten onnettomuustilanteessa.
        3. Onko nopeusrajoittimet, jos asia on kuten edellä oletin, turvallisuusriski talvisilla liukkailla teillämme,
            ellei ajoneuvoyhdistelmien peräkärryjen kuorman painoa rajoiteta suhteessa vetoautoihin ainakin
            niinä vuodenaikoina kun teillä saattaa esiintyä liukkautta sääolosuhteista johtuen ?

            Tässä kysymyksiä , joihin toivon Mikko Luodon ja miksei muidenkin asiantuntijoiden vastaavan.
          Itse en ole ajanut perävaunullista kuorma-autoa koskaan, arveluni perustuvat vain teorettiseen
          päättelyyn ja käytännön kokemuksiini  kahden hevosen painolla kuormitetun peräkärryn                            vetämisestä  henkilöautolla ja maasturilla.